Russian intelligence misinformed U.S. residents through fake websites

By | July 29, 2020
Russian intelligence

The Associated Press, citing officials, reported that two Russian citizens holding senior positions in Moscow’s military intelligence, known as the GRU, were spreading misinformation about coronavirus in the United States through three websites.

Curious point: Officials, who agreed to disclose the information to the agency on condition of anonymity, said that earlier this information, they say, was classified. But now they are sounding the alarm over several specific sites that are suspected of spreading misinformation and being closely linked to Russian intelligence.

We are talking about three English-language websites and two, as it is specified, Russian citizens who, they say, “have held senior positions in the military intelligence of Moscow, known as GRU.” No names have been released. However, it is specified that the information allegedly disseminated by them is misinformation about the coronavirus pandemic in the United States, aimed at Americans and Western audiences.

“Between the end of May and the beginning of July, according to one of the officials, about 150 articles on the response to the pandemic were published on these sites, including coverage aimed either at supporting Russia or at slander against the United States,” the publication reads.

At the same time, the spread of “misinformation” in the article is associated with the upcoming presidential elections in the United States. And judging by the article, the U.S. is shown in publications in a very unpresentable form, as incapable of coping with the pandemic. Which clearly puts the hegemon country in an awkward position.

“Officials say that the sites promote their stories in sophisticated but insidious efforts, which they compare to money laundering when stories in well-written English – and often with pro-Russian sentiments – are cycled through other news sources to hide their origins and enhance the legitimacy of the information,” the author of the publication also argues.